Archiwum

Wycieczka Oddziału PTEw w Ustroniu do Wrocławia

Przed kościołem ewangelickim we Wrocławiu

Tegoroczna wycieczka Oddziału PTEw w Ustroniu została zorganizowana do Wrocławia w dniach 22-23 kwietnia 2017 r. Noclegi i wyżywienie mieliśmy zapewnione w Kamienicy pod Aniołami.

Zwiedzanie Wrocławia rozpoczęliśmy od Pałacu Królewskiego. Zwiedzaliśmy tam wystawę poświęconą Reformacji. Po zwiedzeniu bardzo ciekawej ekspozycji udaliśmy się do Muzeum Teatru by zobaczyć mieszkanie Henryka Tomaszewskiego. Prezentowane eksponaty pokazują go jako artystę i kolekcjonera. W jego prywatnym pokoju zgromadzone zostały dzieła sztuki, meble i przedmioty towarzyszące mu przez całe jego wrocławskie życie. W innym pokoju zobaczyć można część kolekcji lalek. Henryk Tomaszewski – twórca Wrocławskiego Teatru Pantomimy, dokonał konwersji i był ewangelikiem. Po śmierci został pochowany na ewangelickim cmentarzu przy kościele Wang w Karpaczu.

Kolejnym zwiedzanym miejscem był Hydropolis. Jest to miejsce poświęcone wodzie. Pijąc codziennie szklankę zwykłej wody nie zdajemy sobie sprawy, jak cenna to substancja. Występuje we wszechświecie pod różnymi postaciami, ale tylko na Ziemi, dzięki swej płynnej postaci, zapewnia możliwość powstawania i rozwoju życia. Tam gdzie nie ma wody, wszystko zamienia się w pustynię.

Afrykarium

Ekspozycja połączona z pokazem multimedialnym podzielona została na działy: Planeta wody, Głębiny, Ocean życia, Strefa relaksu, Człowiek i woda, Historia inżynierii wodnej. Bardzo ciekawe było zestawienie wykonanych w tej samej skali środków transportu. Obok największego kontenerowca prezentowane są małe łodzie Wikingów i statek Krzysztofa Kolumba. Ostatnim działem prezentacji jest Miasto i woda. Pokazane zostały współczesne systemy zarządzania wodą w największych miastach świata. Na stole multimedialnym można zapoznać się z interaktywnym planem Wrocławia, który pozwala m.in. zobaczyć skalę powodzi tysiąclecia z 1997 r.

Z Hydropolis udajemy się do wrocławskiego zoo. Najciekawszym obiektem tego miejsca jest Afrykarium. Jest ono unikalnym na skalę światową kompleksem przedstawiającym różne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym Czarnego Kontynentu. W jego skład wchodzą (1) Morze Czerwone – można tu podziwiać ekosystem rafy koralowej i ponad 60 gatunków kolorowych ryb, (2) Afryka Wschodnia – spotykamy tu m.in. hipopotamy nilowe, a w akwariach endemiczne ryby z jezior Wielkich Rowów Afrykańskich – Tanganiki i Malawi, (3) Kanał Mozambicki – jego największą atrakcją jest 18-metrowy przezroczysty tunel z akrylu; obok i ponad głowami podziwiać możemy pływając, rekiny i płaszczki i żółwie, (4) Wybrzeże Szkieletów – mieszkańcami tej strefy są kotiki afrykańskie oraz pingwiny przylądkowe, a także meduzy, mureny i inne ciekawe ryby, (5) dżungla nad rzeką Kongo – w dżungli otaczającej rzekę Kongo mieszkają krokodyle i manaty, roślinożerne ssaki zwane także syrenami.

Obiadokolacja w Kamienicy pod Aniołami kończy pierwszy dzień pobyty we Wrocławiu. Dzień drugi rozpoczynamy śniadaniem, po którym uczestniczymy w nabożeństwie w kościele Opatrzności Bożej. Po nabożeństwie uczestniczymy w tradycyjnym spotkaniu przy kawie i herbacie w sali parafialnej. Jest okazja do rozmów, tym bardziej, że niektórzy parafianie pochodzą z Ustronia, a są także i tacy, którzy w naszej miejscowości spędzali urlopy. Było co wspominać.

Aula Leopoldyńska

Budynek Uniwersytetu Wrocławskiego

Po spotkaniu wyruszamy na zwiedzanie Wrocławia. Poprzez wrocławski rynek dochodzimy do kościoła św. Elżbiety. Kościół ten w latach 1525-1945 był głównym kościołem ewangelickim Wrocławia i Śląska. Przed kościołem stoi pomnik ks. Dietricha Bonhoeffera, proboszcza tej parafii, który zginął w obozie koncentracyjnym. Pomnik ten jest repliką pomnika w Berlinie, którego autorem jest berliński rzeźbiarz Karl Biedermann. Ten we Wrocławiu został odsłonięty 24 kwietnia 1999 r. Przed pomnikiem znajdują się dwie tablice dedykacyjne w językach polskim i niemieckim.

Widok na Wrocław z Wieży Matematycznej Uniwersytetu

Opuszczamy okolice kościoła i udajemy się do budynku Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie zwiedzamy słynną aulę Leopoldinę. Jest ona w trakcie renowacji. Gotowa jest przednia jej część, natomiast w części tylnej trwają prace konserwatorskie. Po zwiedzeniu auli wychodzimy na taras widokowy wieży. Pogoda dopisuje, a z wieży podziwiać możemy piękne widoki miasta i okolic Wrocławia.

Ambona w kościele Marii Magdaleny (obecnie polskokatolicki)

Zatrzymujemy się w kościele p.w. Marii Magdaleny. Obecnie jest to kościół polskokatolicki. W nim będą się odbywały wrocławskie uroczystości 500-lat Reformacji. Zwiedzanie Wrocławia kończymy w Rotundzie, gdzie podziwiamy Panoramę Racławicką. Wracamy do Kamienicy pod Aniołami gdzie jemy obiad. Jeszcze tylko zdjęcie przed wejściem do kościoła i po obiedzie wyruszamy pełni wrażeń w drogę do Ustronia.

Jak na tak krótki okres czasu zwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc i poznaliśmy wiele nieznanych faktów. Bardzo duża w tym zasługa naszego przewodnika Arkadiusza Felkle. Przekazał bardzo dużo informacji nie tylko dotyczących dzisiejszych czasów. Szczególnie cenne były te, które dotyczyły ewangelickiej przeszłości miasta. Nie każdy przewodnik potrafi to tak interesująco i ciekawie przekazać swoją wiedzę!

Tekst i zdjęcia: Michał Pilch

Możesz użyć tych znaczników HTML

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>